-
Takbelegg expand_more
-
Takløsninger expand_more
-
Tunneler og gruver expand_more
-
Tekniske tekstiler expand_more
-
Kunnskapsbank expand_more
-
Tjenester expand_more
Omtrent 250 km fra Hammerfest ligger olje- og gassfeltet Johan Castberg. Her er det bygget et spesialfartøy for produksjon og lagring fullt av norskutviklet teknologi for å hjelpe med utvinning av olje og gass fra dette feltet.
Fartøyet, som er forankret i en av verdens tøffeste havklimaer, krever tekniske løsninger av høyeste kvalitet. Derfor har Aker Solutions og Equinor valgt en unik løsning utviklet av Protan og det norske brannsikringsfirmaet Firesafe Energy AS for å beskytte eiendelene og installasjonene på fartøyets dekk mot det arktiske havets ekstreme klima.
Utstyrt i Norge Skipet er klassifisert som en FPSO, en forkortelse for flytende produksjon, lagring og lasting-plattform. På Kværner-verftet i Stord, Norge, utrustet fartøyets dekk med en rekke store prosessmoduler og tekniske installasjoner. Dette inkluderer omfattende boenheter for opptil 120 lugarer. Det er disse boenhetene som er beskyttet med løsningen utviklet av Protan/Firesafe.
"Kort sagt handler dette om 700 meter med fleksible brannbarrierer som vil bli montert mellom de ulike modulene og barrierveggene på produksjonsskipets komplekse dekk," forklarer administrerende direktør i Firesafe, Erik Ulevik.
Disse brannbarrierene er laget av ekstremt brannhemmende materialer utviklet for å forhindre utblåsninger og branner i petroleumindustrien. De ble sveiset mellom de enorme modulene og dekkseksjonene på det nesten 300 meter lange fartøyet. Målet med barrierveggene er både å sikre trygg evakuering, ved å stoppe spredning av brann, lede overflatevann bort og beskytte personer og installasjoner under mot vind, regn og fallende is.
Produksjonen på Johan Castberg er planlagt å starte ved slutten av 2024, og feltet forventes å ha en levetid på 30 år. Siden det samme produksjonsskipet vil betjene dette ekstreme klimaet i hele perioden, er det spesielt høye krav til kvaliteten på materialene som brukes på fartøyet. Dette gjelder selvfølgelig også for brannbarrierene på dekket. For å sikre denne ekstremt høye kvaliteten er produktene dekket med Protan-materialer, og drar dermed nytte av Protans ekspertise innen membranproduksjon samt erfaring innen olje- og gassindustrien siden 1970-tallet.
Protans PVC-belagte tekstildekker er svært holdbare og værbestandige og har mange bruksområder. Derfor er Protan i stand til å levere tekniske tekstiler til kunder med ulike behov over hele verden, fra arktiske regioner til tropene. Utstyret på dekket av Johan Castberg-fartøyet vil derfor være godt beskyttet mot både vinterstormer og brann med Protan/Firesafe-løsningen.
Det er estimert at utviklingen av Johan Castberg-feltet vil koste opp mot 80 milliarder kroner, og det forventes å produsere mellom 450 og 650 millioner fat olje i levetiden. Det er det nordligste oljefeltet noensinne etablert på den norske kontinentalsokkelen, så når fartøyet starter produksjonen ved slutten av 2024, er det betryggende å vite at både mennesker og installasjoner vil være trygt beskyttet med Protan og Firesafes unike produkter.
Protan 180 Fire Shield er en membran med høy grad av flammehemming. Protan 180 Fire Shield er en 1900 g/m2 PVC-belagt membran designet for høy ytelse og robusthet. Base-tekstilen består av glass med ståltråder og basaltfibre for optimal ytelse. Protan 180 oppfyller brannklassifiseringen IMO 2010 FTPC. Les mer om Protan 180 Fire Shield